سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر که ما أهل‏بیت را دوست گیرد ، درویشى را همچون پوشاک بپذیرد [ و گاه این سخن را به معنى دیگر تأویل کنند که اینجا جاى آوردن آن نیست . ] [نهج البلاغه]

 
نقد و بررسی ساز نی(آموزش و ...)

i آموزش قسمت دوم

پنج شنبه 86/9/22 ساعت 8:44 عصر

 

خدمت تمامی عزیزن و مشتاقان ساز نی سلام عرض می کنم.
امیدوارم که بتونید در زمینه یادگیری ساز نی توفیق بسیار داشته باشید.

اگه یادتون باشه من در مطلب چند وقت پیش که دمیدن در نی گفته بودم و هم اکنون هم در وبلاگ هست و میتونید مطالعه کنید؛ گفتم واسه کنترل هوا و کیفیت صدا مواردی ذکر شد. حالا هم می خوام ادامه مطلب رو بهتون بگم.
شما زمانی که می خواهید شروع به ساز زدن کنید این تمرین رو که می گم خیلی بیشتر بهتون کمک می کنه؛ که این هست شما اگر راست دست هستید با سمت راست و اگر هم چپ دست هستید با قسمت چپ؛ از دیافراگم های شکم مثل بادکنک باد کنید و و با لپ چپ یا راست هوا داخل دیافراگم های شکم را خالی کنید بطوریکه که لبتون حرکت کنه کنه و صدایی هم بده یعنی لبتون رو محکم و سفت بگیرید که شما بعداً احساس می کنید که لبتون داره سفت می شه. این تمرین رو زمانی هم که بیکارید یا مشغول کاره دیگه ای هستید هم می تونید انجام بدید .
این موارد باید انجام بشه و تمرین بعدی با ساز هست شما باید سعی کنید که در ساز خیلی کم فوت کنید و اگر هم تونستید که صدایی از آن خارج کنید شدت صدا بقدری کم باشه که حتی وضوح بودن صدا واسه خودتون هم زیاد نباشه./ نتهای کشیده خیلی تمرین کنید/ مثلاً از نت دو که دست بست هست بگیرید یکی یکی بیایید بالا این تمرین رو خیلی انجام بدید.

خووب این جلسه قسمتی از نی هفت بند نائب اسدالله رو واستون گذاشتم با دقت گوش بدید؛ که چقدر صدای صاف و با کیفیت از نی خارج می کنه مخصوصاً در اوج و غیث.

نی هفت بند نائب اسدالله

عزیزانی که سئوالی و یا نظری دارند حتماً مطرح کنند تا من جواب بدم.

به امید دیدار


نوشته شده توسط: مجتبی

نوشته های دیگران ()


i ْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

 تعریف موسیقی
[عناوین آرشیوشده]


خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 

:: کل بازدیدها ::
58629

:: بازدیدهای امروز::
1


:: بازدیدهای دیروز::
1


:: درباره خودم ::

نقد و بررسی ساز نی(آموزش و ...)

:: لینک به وبلاگ ::

نقد و بررسی ساز نی(آموزش و ...)

:: اوقات شرعی ::

:: لینک دوستان من ::

ارائه بهترین آلبومهای موسیقی
موسیقی سنتی ایران

:: آرشیو ::

زمستان 1386
پاییز 1386

:: خبرنامه ::